Dr. Fatih AdanacıoğluOPR. DR. FATİHADANACIOĞLUMenü

Tüp Bebek Tedavisi Adana

Tüp Bebek Nedir?

Yaklaşık kırk yıldır hayatımızda olan tüp bebek kavramı çocuk sahibi olamayan çiftler için tıbbın sunduğu bir çözüm olmaya devam ediyor. Üstelik artık teknik gelişmeler öylesine ilerledi ki uygulamanın başarı oranları yüzde altmışlara yaklaştı. Konu ile ilgili doktorlar için neredeyse sıradan bir olay haline geldi. Bugün tüp bebek nasıl olur hakkında çalışan ve tüp bebek merkezi olarak bilinen kuruluşların sayısı Türkiye'de 130 ‘u geçmiş durumda. Şüphesiz kalite ve randıman bu kuruluşların seçimindeki temel kriterler.

Tüp Bebek Yapay Döllenmedir!

Normal bir cinsel ilişki sırasında döl yatağına bırakılan spermlerden yani erkek üreme hücrelerinden bir tanesi ovulasyon yani yumurtlama sonucu yumurtalıklardan bırakılmış ve üreme kanallarında ilerleyen dişi yumurta hücresi ile karşılaştığı ve yumurta hücresinin içine girdiği zaman yaşanan olaya döllenme denir. Döllenen yumurta rahme yerleşir ve gebelik başlar. Doğanın en önemli olaylarından biri olan bu sürece negatif etki yapan unsurlar çiftlerin bebek sahibi olmalarını engeller. Örneğin kadının üreme kanalları kapalıdır ya da erkeğin spermleri döllenmeyi yapacak kalitede veya sayıda değildir. Bu durum infertilite (kısırlık) sebebidir. Tüp bebek tedavisi bu gibi durumların bir çaresidir.

Tıp Açısından Tüp Bebek

Kadın üreme hücresi ile erkek yumurta hücresinin kadın vücudu dışında, laboratuar ortamında, insan sıcaklığına eş sıcaklıkta iki gün bekletilerek dışarıda yapay döllenmenin sağlanması ve oluşan hücrenin bir katater yani silikondan yapılmış damar veya kanallara girebilen ince bir tüp yardımıyla rahim ağzından girilerek yeniden rahme yerleştirilmesi sonucu gebeliğin başlatılması tıp açısından tüp bebek uygulamasıdır. Sonrasında hamilelik normal olarak devam eder. Bu işlem tüp bebek nedir sorusunun da genel bir cevabıdır.

Kadının kanallarının kapalı olması veya yeteri kadar yumurta oluşmaması gibi durumlarda tüp bebek kesin bir çözüm olarak görülür. Medikal gelişmeler erkek spermleri için başka çareler de üretebiliyor. Testislerde biraz olsun sperm bulunması artık erkek kısırlığına çare olabiliyor.

Kadının Yaşı da Belirleyici Faktördür

Konuyu belirleyen en önemli hususlardan biri anne adayının yaşıdır. Eğer 35 yaş üstünde olan kadın yaklaşık olarak bir yıl düzenli bir cinsel hayat yaşamasına ve korunmamasına rağmen hamile kalamamışsa medikal açıdan kısır sayılır ve tüp bebek sahibi olabilmek için uygun aday olarak kabul edilir. Tüp bebek konusunun gündeme gelmesi için daha önce başvurulması gereken çocuk sahibi olmaya yönelik tedavilerden de sonuç alınmaması gerekir. Bu tedavilerden biri de aşılama (mikroenjeksiyon) yöntemidir. Tüp bebek nasıl yapılır süreci ancak bu durumdan sonra başlar.

İlk Tüp Bebekler

Dünyanın ilk tüp bebeği 1978 yılında İngiltere'de doğan Louise Brown'du. Türkiye'nin ilk tüp bebeği ise Ege Üniversitesi tüp bebek merkezinde, 18 Nisan 1989'da dünyaya gelen Ece Çokar'dı. Louise'in bu sıfatını kullanarak magazin basınında meşhur olma çabalarının bir türlü sonuç vermediğini, buna karşın Ece'nin asla böyle bir çaba içine girmeyip Oxford Üniversitesi Hukuk bölümünden mezun olan ve geçenlerde evlenen çok güzel bir genç hanım olduğunu da eklemek gerek.

Tüp Bebek Nasıl Yapılır?

Eşler doğal yollarla ya da yardımcı üreme yöntemleriyle bebek sahibi olamadıklarında akıllarına tüp bebek yöntemi gelir. Bu yöntemle her zaman bebek sahibi olabileceklerini düşünürler. Fakat başarılı bir sonuç için bazı faktörlerin uygun olması ve çiftlerin yapılacak her tedaviye hazırlı olması, doktorları ile gerekli iletişimi her zaman kurmaları gerekmektedir.

Tüp Bebek Tedavisinden Önce Yapılması Gerekenler

Tüp bebek tedavisinden önce ya da bu tedaviyi yaptırma kararından önce, gebelik oluşmayacağı araştırılmalıdır. Araştırma sonucunda erkek bireyde sperm sorunları tespit edilmezse, bayanda yumurtlama fonksiyonlarında bir sorun görülmezse tüp bebek yöntemine ihtiyaç yoktur. Bu çiftler yumurtlamayı arttıracak üreme yöntemleri ile ya da aşılama tedavisi ile daha az bütçeli bir şekilde bebek sahibi olabilirler. Yumurtlamayı arttıracak tedavilerde, kadında ay içindeki gelişmiş yumurta sayısı arttırılmakta ve doğal yollarla gebelik sağlanmaktadır. Ayrıca doktorun önereceği uygun dönemlerde cinsel birleşme sağlanarak, bebek sahibi olunabilir. Aşılama yöntemi ise, erkekten alınan spermler laboratuar ortamında yoğunlaştırılarak hareketli olmaları sağlanmaktadır. Bu spermler kadının rahmine yerleştirilerek gebelik şansı arttırılmaya çalışılır. Bu üreme yöntemi gebelik elde etme zamanını kısalttığı gibi sperm sayısını arttırır. Yumurtlamayı arttıracak tedavi ve aşılama tedavisi birlikte uygulandığında şans daha da artar. Çiftlerin tüp bebek yöntemi ile çocuk sahibi olabileceği tespit edildiğinde buna uygun çalışmalar başlar. Tedavinin başarılı olabilmesi için hem kanın hem de erkeğin bazı şeyleri uygulaması gerekir.

Erkek Hastalar Tedavi Sürecinde Neler Yapmalıdır?

Tüp bebek tedavisinden önce erkekler son iki ay içerisinde ateşli bir hastalık geçirdilerse bunu doktora iletmeleri gerekir. Çünkü ateşli hastalıklar sperm sayısını düşürmekte ve bu tedaviyi etkilemektedir. Aynı şekilde cinsel organdaki enfeksiyonlar ve iltihaplanmalarda aynı etkiyi yaratacaktır. Bu gibi durumlar doktorla mutlaka paylaşılmalıdır. Erkekler tedaviden önce ağır spor ve aktivitelerden kaçınmalı tedaviden 3 ay önce bırakmalıdırlar. Sıkı iç çamaşırı giyilmemeli, ayrıca yine 3 ay öncesinden alkol ve sigara tüketimi bırakılmalıdır. Tedavi için gün belirlendiğinde, tedaviden önceki 3 gün ve tedavi başladıktan 10 gün sonrasına kadar cinsel ilişki yaşanmamalıdır. Yine tedaviden önceki 3 ay boyunca sauna, hamam ve kaplıcalara gidilmemelidir. Bu sıcaklık, sperm sayısını düşürür, ve tüp bebek tedavisi başarısını azaltır.

Kadın Hastalar Tedavi Sürecinde Neler Yapmalıdır?

Tüp bebek kararı alan kadın hastalar, tedaviden önce doktorlarıyla iletişim halinde olmalıdır. Cinsel bölgede olan hastalık ve ya daha öncesinde cinsel bölgede geçirilmiş bir hastalık varsa doktorla paylaşılmalıdır. Tüp bebek tedavisi kararıyla birlikte karın bölgesini etkileyecek egzersizlerden kaçınmalı, zayıflamak için diyet yapılmamalıdır. Erkekler gibi kadınlarda 3 ay öncesinden alkol ve sigara tüketimini bırakmalı, günde 2 taneden fazla gazlı içecek içmemeleri gerekir. Yine erkeklerde olduğu gibi son 3 ay hamam, sauna ve kaplıcalara girmemeleri gerekir.

Tüp Bebek Tedavisi İçin Doktora Gidildiğinde Nelere Dikkat Edilmeli?

Tüp bebek tedavisi için doktora giden çiftler, üreme için daha öncesinde kullandıkları ilaçları ya da varsa tedavileri doktora söylemelidir. Tedaviye giderken muayene bölgesinin temizliğine dikkat edilmelidir. Özellikle kadınların muayene ve randevu saatine sadık kalmaları gerekir. Doktorun vereceği uygulamaları düzenli ve aksatmadan yapmalılar. Tüp bebek tedavisi ile ilgili tüm soruların cevaplarını doktorlarından almaları gerekir. Bu şekilde bilinçlenen hastalar tedavinin başarısına etki edecektir.

Tüp Bebek Tedavisi Adana

Tüp bebek konusu aslında en son noktada uygulanan bir tedavidir. Yani kısırlık nedeniyle tarafımıza başvurduğunuzda sorununuzu keşfedip söz konusu sorun çözülmeyecek bir durumda ise bu yola başvurmaktayız. Tüp bebek yada yapay döllenme tekniği  denilen bu durumu bir çok yönüyle değerlendireceğiz.

Öncelikle neden  hangi durumlarda tüp bebek yaptırmalıyız konusuna değinelim.erkeklerde ciddi  sperm tahlili bozukluğu varsa özellikle sayısı,ileri hareketi ve morfolojisinde ileri derece bozukluklar olduğunda bebek sahibi olma nerdeyse imkansız hale gelmektedir. Normal bir spermiogramda mililitrede 15 milyon sperm olmalı. Ayrıca ileri doğru hareketli olan kısmı %32 olmalı. Morfolojisi %14 ve üzerinde normal olmalı.

Kısırlık Tüp Bebek Adana

Peki kadın tarafına geçtiğimizde ne gibi durumlarda tüp bebek yaptırmak lazım. Kadın nedenleri  daha çok ve karışıktır.yaklaşık %40 ında yumurtlama yani ovulasyon sorunu  vardır kısırlık sorunu çeken kadınların yani ciddi yumurtlama bozuklukları tüp bebek nedeni olabilir. Özellikle polikistiklerde ve 38 yaş üstü kadınlarda sık görülür. Diğer bir neden endometriozis denen durumdur.halk arasında çikolata kisti diye adlandırılır.

Çikolata kisti denmesinin nedeni kist içine kanamanın belli süre kistin içinde beklemesine bağlı olarak çikolata kıvamını ve rengini almasındandır. Endometriozis dediğimiz hastalık gerçekten günümüzde hala büyük bir sorun olarak karşımıza çıkar.sebebi tam olarak bilinmemekle beraber genel olarak rahim iç zarının tüplerden karın boşluğuna geçerek yumurta ve karın iç zarına yapışması ve burda kanama ve iltihaplanmaya yol açmasıyla etki gösterir. Bu durum ilişkide ve adet görürken ağrıyla karşımıza çıkabilir.

Adet sancıları çok ağır olur. Endometriozis yumurta kalitesini bozar tüplerin fonksiyonunu bozar tüplerde yapışıklık tıkanıklık yapabilir ve embriyonun rahme gömülmesini bozar bu şekilde kısırlığa neden olur. Bu durumdada tüp bebek tedavisine başvurmak gerekmektedir. Yine önemli bir diğer neden ileri yaş özellikle 35 yaş üstünde yumurta kalitesi bozulur. Yaşlanan yumurtalar gerek sayı gerek kalite açısından döllenmeye müsait yumurtalar geliştiremeyebilir. Bu durumdada tüp bebeğe başvurmanız gerekebilir.

Yine rahim içinde olan yapışıklıklar kitleler polipler de embriyonun gömülmesini engelleyebilir. Tüplerin tıkanıklığı enfeksiyona bağlı normal şeklini ve fonksiyonunu kaybetmesi yada hidrosalpenks dediğimiz tüplerin içinin suyla dolmasıyla sucuk gibi şişmesi ve yumurtya transportu ve toksik maddeler salarak rahmin içinde gömülmeyi engellemesi tüp bebek tedavisi gerektirir.

TÜP BEBEK TEDAVİSİ ADANA YORUMLARI
TÜP BEBEK TEDAVİSİ ADANA SORULARI
  • K
    KÜB***14.10.2019

Pko ve insulin direnci var şuanda matofinle 1 ayda 70 den 58 e düştü insulin direnci. Bebek istiyorum

DR. FATİH ADANACIOĞLU

Bebek arzunuza dileriz en yakın zamanda kavuşursunuz.İnsülin direncinizin düşmesi yanında rahim filmi hormon profili ve sperm tahlilleri de bir o kadar önemli tahlillerdir ve bunlarda değerlendirilmelidir.

• F
    FAT***27.09.2019

Bebek istiyorum korunmuyiruz

DR. FATİH ADANACIOĞLU

Gebeliğe engel olan birçok etmen vardır o yüzden kliniğimize eski yaptırmış olduğunuz tahlillerinizle gelirseniz yardımcı olabiliriz.

SORU SOR
Op. Dr. Fatih AdanacıoğluDr. Fatih AdanacıoğluKadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı