Dr. Fatih AdanacıoğluOPR. DR. FATİHADANACIOĞLUMenü

Vajinal Mantar

Vajinada Mantar

Candida albicans adı verilen belirli bir mantar türü, çoğu mantar enfeksiyonuna neden olur. Bu enfeksiyonlar kolayca tedavi edilebilir.

Tekrarlayan mantar enfeksiyonları veya geleneksel tedaviyle bir mantar enfeksiyonundan kurtulma sorunları yaşıyorsanız, bunun nedeni Candida'nın farklı bir türü enfeksiyona neden olmuş olabilir. Bir laboratuvar testi, ne tür Candida'ya sahip olduğunuzu belirleyebilir. Mantar enfeksiyonlarını teşhis etmek kolaydır. Doktorunuz tıbbi geçmişinizi soracaktır. Bu, daha önce mantar enfeksiyonu geçirip geçirmediğinizi içerir. Ayrıca daha önce Cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyon geçirip geçirmediğinizi sorabilirler.

Bir sonraki adım pelvik bir muayenedir. Doktorunuz vajinal duvarlarınızı ve serviksinizi(rahim ağzınızı) inceleyecektir. Ayrıca dış enfeksiyon belirtileri için genital bölgeyide inceler.

Doktorunuzun gördüklerine bağlı olarak, bir sonraki adım vajinanızdan kültür almak olabilir. Bu hücreler inceleme için bir laboratuvara gider. Laboratuvar testleri genellikle düzenli olarak mantar enfeksiyonu olan kadınlar veya gitmeyen enfeksiyonlar için yapılır.

Vajina İltihabı

Kandidiyaz olarak da bilinen vajina mantar enfeksiyonu yaygın görülen bir durumdur. Sağlıklı bir vajina içinde bakterileri ve bazı mantar hücrelerini barındırır. Ancak bakteri ve mantar dengesi değiştiğinde, mantar hücreleri çoğalabilir. Bu şiddetli kaşıntı, şişme ve tahrişe neden olur.

Vajinal bir mantar enfeksiyonunu tedavi edildiğinde birkaç gün içinde şikayetleriniz hafifletebilir. Daha ağır enfeksiyonlarda, 2 haftaya kadar sürebilir.

Vajinal mantar enfeksiyonları, genellikle cinsel yolla bulaşan hastalık olarak kabul edilmez. Ama cinsel temas onu yayabilir, ancak cinsel olarak aktif olmayan kadınlarda da mantar enfeksiyonu olabilir.

Bir kez mantar enfeksiyonu geçirdiğinizde, başka bir mantar enfeksiyona yakalanma olasılığınız daha yüksektir. Vajinal mantar enfeksiyonları, aşağıdakiler gibi ortak bir belirti ve şikayet topluluğuna sahiptir:

• Vajinal kaşıntı,
  • Vajina etrafında şişlik,
  • İdrara çıkma veya cinsel münasebet sırasında yanma,
  • Cinsel ilişki sırasında ağrı,
  • Ağrı,
  • Kızarıklık,
  • Döküntü.

Beyazımsı gri ve vajinal akıntı başka bir belirti belirtisidir. Bazı insanlar bu akıntının süzme peynirine benzediğini söylerler. Bazen akıntı sulu da olabilir.

Genellikle mantar enfeksiyonunuz tedavi edilmediği süre arttıkça şikayetleriniz de o denli artar. Candida mantarı, vajinal bölgede doğal olarak oluşan bir mikroorganizmadır. Lactobacillus bakterileri büyümesini kontrol altında tutar. Ancak sisteminizde bir dengesizlik varsa, bu bakteriler etkili bir şekilde çalışmaz. Bu, vajinal mantar enfeksiyonlarının semptomlarına neden olan mantarnın aşırı büyümesine yol açar.

Aşağıdakiler dahil olmak üzere çeşitli faktörler mantar enfeksiyonuna neden olabilir:

• Vajinadaki Lactobacillus ("iyi bakteri") miktarını azaltan antibiyotikler,
  • Gebelik,
  • Kontrolsüz diyabet,
  • Zayıf bağışıklık sistemi,
  • Çok sayıda şekerli yiyecek de dahil olmak üzere kötü beslenme alışkanlıkları,
  • Adet döngünüzün yakınındaki hormonal dengesizlik,
  • Stres,
  • Uykusuzluk.

Vajina Kaşıntısı

İyi hijyen ve yaşam tarzı alışkanlıkları ile vajinal kaşıntı nedenlerinin çoğunu önleyebilirsiniz. Vajinal tahrişi ve enfeksiyonu önlemek için evde atabileceğiniz birkaç adım vardır:

1. Genital bölgenizi yıkamak için ılık su ve hafif bir temizleyici kullanın.
  2. Kokulu sabunlardan, losyonlardan ve köpük banyolarından kaçının.
  3. Vajinal sprey ve sabun gibi ürünleri kullanmaktan kaçının.
  4. Yüzdükten veya egzersiz yaptıktan hemen sonra ıslak veya nemli kıyafetlerden çıkın.
  5. Pamuklu iç çamaşırı giyin ve iç çamaşırınızı her gün değiştirin.
  6. Mantar enfeksiyonlarına yakalanma olasılığını azaltmak için doğal yoğurt yiyin.
  7. Cinsel ilişki sırasında prezervatif kullanın.
  8. Büyük tuvalet yaptıktan sonra daima önden arkaya temizlik yapın.

Vajina Kaşıntısına İyi Gelen İlaçlar

Bazı antifungal olan kapsül, hap, krem ve fitiller doktorunuzun reçetesiyle size verilmektedir.

Eğer ilaç kullanmak istemiyorsanız evde uygulayacağınız bazı yöntemler vardır, ancak bunları tedavi desteği olarak düşünmeli ve doktorunuzla görüşmelisiniz.

• Hindiz cevizi yağı;vajina içine uygulanır.
  • Elma sirkeli su ile vajina yıkama; yarım ila bir bardak arası elma sirkesi suyun içine dökülür ve 10-30 dk sirkeli suyun içinde oturulur.
  • Vajinanın içine biraz doğal yoğurt sürebilirsiniz.
  • Küvetteki suya ¼ bardak (çeyrek bardak) karbonat dökülür ve 10-40 dakika beklenir. (egzemalara da iyi gelir).
SORU SOR
Op. Dr. Fatih AdanacıoğluDr. Fatih AdanacıoğluKadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı