Tüp Bebek Tedavisinin Aşılamadan Farkı?

Tüp bebek tedavisinin aşılamadan farkı nedir? Yine anne ve baba adaylarının en çok merak ettiği konulardan biri. Neden tüp bebek? Neden aşılama? Öncelikle belirtmeliyim ki her iki tedavi şeklinde gelen hastalardan tedaviyi ayırt etmek açısından birtakım tahliller istenilir.

İstenilen tahlillerde hormon sonuçları, rahim içinde myom, polip, yumurtalarda çikolata kisti gibi gebeliğe engel olacak etmenler, tüplerin tıkanık olup olmaması, yaş faktörü, yumurta rezervlerinin durumu, erkeğin sperm analiz sonucu bu sorunun cevabını ortaya çıkmaktadır.

Tüm bu unsurlar değerlendirilip hastaya uygun yöntem uygulanmalıdır.

Tüp bebekte istenilen büyüklüğe gelen yumurtalar anestezi eşliğinde toplanıp aynı gün hastanın eşinden sperm alınıp laboratuvar ortamında döllenerek embriyolar elde edilmesidir. Aşılamada ise yine ilaç yahut hap ile yumurta büyütülüp istenilen büyüklüğe gelince çatlatma iğnesi verilip ortalama 36 saat sonra hastanın eşinden alınan spermin laboratuvar ortamında hazırlanıp hastanın ayarlanan yumurta çatlama saatinde rahmin içine verilmesidir.

Tüp Bebek Tedavisinde Aşılama Nedir?

Tüp bebek tedavisinde aşılama (İntra uterin inseminasyon-IUI ) yine hastalarımızın tercih ettiği üremeye yardımcı uygulamalardan biridir. Aşılama tedavisi işlemine başlamadan önce hastalardan her zaman olduğu gibi tahliller istenilip sonucuna bakılarak başlanır.

Eğer ki rahimde tüpler açık erkeğin sperm sonucu normal ise tedavi başlar. Tedavi hapla ya da iğne ile başlamaktadır. Yumurtalar istenilen seviyeye gelince (17/20 mm) ulaşınca hastaya çatlatma iğnesi verilerek çatlatma zamanı ayarlanır. Ve çatlatma anına denk gelecek şekilde hastanın eşinin spermleri alınıp laboratuvar ortamında yıkanıp hazırlanır ve yumurtanın çatlama anına denk gelecek şekilde hazırlanan spermler rahim içine verilerek dölleme olması için en uygun ortam hazırlanmış olur.

Tüp Tedavisinde Kimlere Aşılama Yapılır ? Yapılamaz ?

Aşılama kararı alırken dikkat edilmesi gereken nokta;

• Erkeğin sperm analiz sonucunda bir sıkıntı olmaması,
  • Kadının en az bir tüpünün açık olması,
  • Kadında gebeliğin tutunmasına engel rahim iç zarı (endometrial) sorun olmaması.

Bu gibi faktörler öncelikle değerlendirilmelidir. Duruma göre hastayla konuşup uygun tedavi yöntemi belirlenir. Eğer ki;

• Kadının yaşı 35’den büyükse,
  • Kadının tüpleri tıkalı ise,
  • Kadının yumurta rezervleri az ise,
  • Yine aynı zamanda rahim içinde gebeliğe engel olacak yapılar mevcut ise,
  • Erkeğin sperm sonucunda bir sıkıntı var ise.

Bu gibi nedenler var ise o zaman direk tüp bebek tedavisi tercih edilir.

Tüp Bebek Tedavisinde Aşılama Adetin Kaçıncı Günü Başlar?

Tüp bebek tedavisi ya da tüp bebekte aşılama tedavisi adetin kaçıncı günü sorusunu yanıtlarsak tedavi adetin 2 ya da 3. Günü başlamaktadır.

Tüp Bebek Tedavisinde Aşırı Uyarılma

Yine tüp bebek tedavisinde karşılaşılan sorunlardan biridir. Bunun nedeni yumurtalıkların fazla uyarılması gereğinden fazla gelişmesidir. Genellikle polikistik over (PKOS) olan kadınlarda görülmektedir. Bu risk yumurta sayısı 15 in üzerinde olan ve östrojen (estradiol) seviyesi 3000 üzerinde olan hastalarda artmaktadır... Bu gibi durumlarda doktor tedaviye başladığı zaman hastasını takibe alarak ilacın yumurtalar üzerindeki uyarılması durumuna göre dozunu ayarlayabilmektedir.

Hafif, orta şiddetli OHSS çoğu zaman hastane yatışı gerektirmeyen bir durumdur. Ağır OHSS olan hasta hastanede takip edilmelidir. OHSS gelişen hastadan hekim günlük kilo takibi, bel çevresi ölçümü ve idrar çıkış takibi istemektedir. Bir sorun yok ise hastaya bazı ilaçlar verilerek bu sendromun etkileri azaltılmaktadır.