Dr. Fatih AdanacıoğluOPR. DR. FATİHADANACIOĞLUMenü

Vajinal Kuruluk

Vajinal kuruluk nedir? nasıl giderilir? Evde tedavisi mümkün mü?

Vajina kuruluğuna iyi gelen tedaviler çok sık aranır. Çünkü vajina kuruluğu çok sık karşılaşılan kadınsal sorunlardandır.

• Yanma,
  • Cinsel isteksizlik,
  • Cinsel ilişki sırasında ağrı,
  • Cinsel ilişkiden sonra hafif kanama ve ağrı,
  • Gitmeyen veya tekrarlayan idrar yolu enfeksiyonları (İYE),
  • Vajinal kaşıntı veya batma.

Vajina kuruluğunun tedavisine göz atmadan önce vajina kuruluğunun nasıl olduğunu ve sebeplerini inceleyelim.

Vajina kuruluğu neden olur? Nedenleri nelerdir?

Vajina duvarları mukus adı verilen ince yapışkan bir nem tabakası ile kaplıdır. Bu tabaka, aynı zamanda spermin hayatta kalabileceği ve cinsel üreme için seyahat edebileceği alkali bir ortamda sağlar. Vajina salgıları vajina duvarını yağlar ve cinsel ilişki sırasında sürtünmeyi azaltır.

Bir kadın yaşlandıkça, hormon üretimindeki değişiklikler vajinal duvarların incelmesine neden olur. Yaşlanma demek daha ince duvarlar ve nem (mukus) salgılayan daha az hücre anlamına gelir. Bu durum vajinal kuruluğa yol açabilir. Hormonal değişiklikler vajinal kuruluğun en yaygın nedenidir, ancak tek neden değildir.

Vajinal kuruluk hamilelik belirtisi midir?

Vajinada kuruluk gebelik belirtisi midir? Sorusu sıkça konuşulmaktadır. Ancak vajinadaki kuruluk tek başına gebelik belirtisi değildir.O yüzden vajina kuruluğunuz varsa genel olarak diğer sebepler ilk akla gelmelidir.

Düşen östrojen seviyeleri vajinal kuruluğun başlıca nedenidir. Sağlıklı bir kadında östrojenin ana kaynağı yumurtalıklardır.Yumurtanın üzerindeki bazı hücreler kolesterolden östrojene çevirim yaparlar. Östrojenin temel ana maddesi kolesteroldür. Kolesterol olmazsa adet görmek mümkün olmaz çünkü östrojen üretilemez.

Sağlıklı bir kadının yeterli miktarda östrojen üretebilmesi için vücudunun %10’u yağ olmak zorundadır. Milli atletlerde yağ dokusu son derece az olduğundan aylarca adet göremezler.

Menopozdaki bir kadının ise yağ deposu olmasına rağmen östrojen üreten hücre sayısı azlığı vardır. Bu nedenle östrojen seviyeleri çok düşüktür. Kadınlar yaşlandıkça daha az östrojen üretmeye başlarlar. Bu, perimenopoz adı verilen bir süre boyunca menstrüasyonun(adet) sona ermesine yol açar.

Östrojen genel olarak anabolik bir hormondur. Yani yapıcı oluşturucu bir hormondur. Başta doğum yolu adet olmak üzere kan damarları cilt ve kalpte yapıcı koruyucu etkileri vardır. Bu hormonun tükenmesiyle vajinadaki salgı bezlerinin faaliyetleri azalır.

Daha az salgı yaparlar. Algı bezleri vajinanın kayganlığı ve ıslaklığından temel sorumlu bezlerdir. Bu bezlerde üretim ve salgı azalması kendini kurulukla belli eder.

Bununla birlikte, menopoz östrojen üretiminde azalmaya neden olan tek durum değildir.

Diğer nedenler:

• Emzirme dönemi,
  • Sigara içmek,
  • Depresyon,
  • Aşırı stres,
  • Sjögren sendromu gibi bağışıklık sistemi hastalıkları,
  • Diyabet(Şeker Hastalığı),
  • Doğum,
  • Sıkı egzersiz,
  • Pelvise radyasyon, hormon tedavisi veya kemoterapi gibi bazı kanser tedavileri.
  • Yumurtalıkların cerrahi olarak çıkarılması.
  • Kullandığınız bazı ilaçlar yan etki olarak vücudunuzdaki salgıları da azaltabilir.
  • Duş sırasında kuruluğa ve tahrişe sebep olacak alerjenik sabun ve şampuanlar.
  • Vajina içine ve dışına uygulanan bazı kremler ve losyonlar neden olabilir.

Vajinal kuruluğu nasıl tedavi edilir?

Bu kayganlaştırıcı ve nemlendirici jel ve kremler vajinanın pH'ını değiştirerek idrar yolu enfeksiyonu olma olasılığınızı azaltır.

Vajina kuruluğu jelleri

Vajina kuruluğu için jel formlar sık kullanılmaktadır. Kadınlar özellikle vajinal kullanıma yönelik bir kayganlaştırıcı seçmelidir. Kullanacağınız kayganlaştırıcılar su bazlı olmalıdır. Parfümler, bitkisel özler veya yapay renkler içermemelidir. Bunlar vajinada tahrişe neden olabilirler. Petrol menşeli jelller ve mineral yağ gibi kayganlaştıcılar, doğum kontrolü için kullanılan lateks prezervatiflere zarar verebilir.

Su bazlı kayganlaştırıcılar vajinada nemlenme ve kayganlığa katkı sağlar. Etkileri bir seferde saatlerce sürebilir, kuruluk cinsel ilişki sırasında rahatsızlığa neden olduğunda onları iyi bir alternatif haline getirir. Özellikle kuruluğa yönelik olarak üretilmiş vajinal nemlendiriciler, şikayetleri tek bir uygulama ile üç güne kadar hafifletmek için kullanılabilir.

Piyasada bulunan kayganlaştırıcı birçok ürün hassas vajinal dokusunu tahriş edebilir, eğer kullandığınız üründe tahriş yaşarsanız doktorunuzla görüşmeniz gerekebilir. Konunun uzmanı bir doktorun değerlendirme ve tedavi tavsiyesi almak önemlidir

Vajina kuruluğu için ilaç tedavisi

Eğer ilaç tedavisi alacaksanız doktorunuz östrojen eksikliğine bağlı vajina kuruluğu tedavisi için size vajina içine uygulanan östrojen salan bir tablet, krem ​​veya halka şeklinde olan ilaç formlarını reçete edecektir.

Ağızdan ve vajina yoluyla kullanılan tabletler vardır. Vajinadan uygulanan tablet ve kremler östrojeni doğrudan dokulara salar. Sıcak basması gibi rahatsız edici menopoz belirtilerinizde varsa ağızdan kullanılan hapların kullanılması daha olasıdır.

Vajinal kuruluğunda kullanılan bitkisel tedaviler

Hormon tedavisi herkes için doğru tedavi olmayabilir. Bazı kadınlar, kanser gibi geçmiş bir hastalık öyküsü nedeniyle hormonlar için iyi aday değildir.

Östrojen eksiklği için verilen ilaç yani yapay östrojen vajina kuruluğu tedavisinde yardımcı olabilir, ancak yan etkileri de tetikleyebilir. İlaç olarak alınan östrojenin beraberinde görülebilecek yan etkiler aşağıda sıralanmıştır. Bunlar:

• Kilo alma,
  • Mide bulantısı,
  • Baş ağrıları,
  • Göğüslerde hassasiyet,
  • Cildin lekelenmesi,
  • Artmış inme, kan pıhtısı ve meme ve yumurtalık kanseri riski.

Östrojen eksikliğine çok iyi gelen ve ilaç tedavisini kullanmadan önce denemeye değer çeşitli alternatif tedaviler vardır. Bunlar kayganlaştırıcılar ve bitkisel tedavilerdir. Vajina kuruluğunda kullanılacak bitkiler günlük hayatta kolaylıkla ulaşabileceğimiz bitkilerdir.

Aşağıda östrojen eksikliği ve vajina kuruluğuna iyi gelen bitkileri anlatacağız:

• Soya fasulyesi ve soya sütü gibi soya ürünleri içerikiğinde bulunan bileşimlerden Jenistein maddesi östrojenin etkilerini taklit ederek fayda gösterir.
  • Diyetinize soya eklerseniz, vajinal kuruluk şikayetlerinizde rahatlama yaşayabilirsiniz.
  • Karayılan otu, bazı kişiler tarafından menopoz semptomlarını hafifletmek için düşünülen bitkisel bir takviyedir.
  • Etkinliğini gösteren önemli bir klinik çalışma yoktur.
  • Hayıt
  • Keten Tohumu
  • Ada Çayı
  • Keklik Otu
  • Maydanoz
  • Meyan Kökü
  • Yaban Mersini
  • Brokoli

Yabani yam kökü, kuruluğu hafifletmeye yardımcı olan başka bir tamamlayıcı maddedir.

Herhangi bir bitkisel ilaç almadan önce doktorunuzla konuşun, çünkü halihazırda kullandığınız ilaçları, vitaminleri kullanacağınız bitkiler etkileyebilir.

Vajina kuruluğuna iyi gelen bitkisel yağlar

Vajina kuruluğunda kullanılabileceğiniz organik yağlardan en sıkları aşağıda belirtilmiştir;

• Hindistan cevizi yağı,
  • Hint defnesi yağı.

Bu alternatiflere ek olarak, vajinal temizleyicilerden veya vajina içi duşlardan kaçınmak gereklidir. Bu ürün ve uygulamalar sadece kuruluğu daha da kötüleştirecektir. Vajina kuruluğu cinsel isteksizlik yapar, cinsel istek cinsel ilişkinin daha düzenli ve sağlıklı olması ile oluşur.

Vajina kuruluğundan kurtulduğunuz cinsel isteğiniz yeniden eski haline dönecektir. Vajinal kuruluk rahatsız edici bir durumdur, ancak iyi yönetilirse tedavi edilebilir.

Op. Dr. Fatih AdanacıoğluDr. Fatih AdanacıoğluKadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı