Gebelikte bulantı kusma neden olur?

Gebelikte bulantı kusma neden olur? tedavisi nedir?

Sabah bulantısı, hamilelik sırasında ortaya çıkan mide bulantısı ve kusmadır. Hamile kadınların yarısından fazlasında, özellikle ilk üç aylık dönemde mide bulantısı ve kusma görülür.

Halk arasına sabah hastalığı olarak da bilinir. Her ne kadar sabah hastalığı olarak bilinse de rağmen günün herhangi bir saatinde sabah bulantısı yaşayabilirsiniz. Bebeğinizin hasta olduğu ve bebeğe zarar vermediği anlamına gelmez. Hamilelik mide bulantısı, muhtemelen vücudunuzdaki hormonların ani artışından kaynaklanır. Genellikle hafiftir ve hamileliğinizin ortalarında kaybolur. Bazı kadınlar hamilelikleri sırasında asla mide bulantısı hissetmezler.

Bazı kadınlarda hiperemezis gravidarum adı verilen şiddetli bir sabah bulantısı vardır. Bu, şiddetli bulantı ve kusma dehidrasyona yol açtığında veya kadının hamileliğinin vücut ağırlığının % 5'inden fazlasını kaybetmesine neden olduğunda olur. Bazen yetersiz beslenmeye neden olabilir. Gebe sıvı almak, ilaç almak veya beslenmek için hastanede kalmak zorunda kalabilir.

Gebelik Bulantısı Ya Da Diğer Adıyla Sabah Hastalığı Belirtileri

Sabah bulantısının genel belirtileri şunları içerir:

• İlk üç aylık dönemde kusma ile birlikte veya tek başına hareket hastalığı gibi hissettiren bulantı,
  • Sabah gelen ancak herhangi bir zamanda tekrar ortaya çıkabilen veya tüm gün devam edebilen bulantı,
  • Belirli yiyecekleri ve diğer kokuları koklamaktan dolayı hasta hissetmek,
  • Özellikle baharatlı yiyecekler olmak üzere yedikten sonra mide bulantısı,
  • Isı ve şiddetli tükürük salgısının neden olduğu bulantı veya kusma.

Bazen gebelikte bulantı kusma kadar şiddetli olur ki sizi ciddi etkileyebilir; bu duruma Hiperemezis Gravidarum denir. Eğer aşağıdaki bulgular sizde de varsa doktorunuzdan destek isteyin:

1. Grip benzeri belirtiler ve halsizlik olması,
  2. Baş dönmesi veya uyuşukluk hissetmek,
  3. Sürekli veya günde birkaç kez şiddetli kusma varsa,
  4. Herhangi bir sıvıyı veya yiyeceği yiyip içememek ve sürekli kilo veriyor olmak,
  5. Mide bulantınızın nedeninin kullandığınız vitamininizdeki demirden kaynaklanabileceğini bilmeniz gerekir. Eğer böyle bir durum varsa vitaminlerinize biraz ara verin ve bulantı önleyici ilaç içmeyi, dinlenmeyi deneyebilirsiniz.

Gebelikte bulantı Nedenleri ve Risk Faktörleri

Gebelikte bulantı kusmanın nedeni yükselmiş olan hamilelik hormonlarıdır. Geçmeyen şiddetli bulantı ve kusma durumunda, gebelik hormonlarını çok yükseltebilecek çoğul gebelik, mol hidatiform(üzüm gebelik) veya hamilelikle ilgisi olmayan başka bir tıbbi durum da olabilir.

Gebelikte bulantı kusma şikayetiniz olma olasılığınızı artıran şeyler şunları içerir:

• Önceki bir hamilelik sırasında özellikle sabah bulantıları yaşadıysanız,
  • Hamilelik öncesi hassas bir mideniz var ise. Örneğin araba tutması, migren, belirli kokulara veya tatlara duyarlılık veya doğum kontrol haplarına mideniz duyarlıysa,
  • İkizlere veya diğer çoğul çocuklara hamile iseniz. Tek bebek taşıyan bir kadından daha yüksek gebelik hormonu olan hCG seviyelerine sahip olacağınızdan bulantı kusma şikayetiniz daha fazla olacaktır.

Aşağıdaki durumlarda hiperemezis gravidarum riski daha yüksektir:

• Çoğul gebelikler,
  • Bebeğin cinsiyeti kız ise,
  • Hyperemesis gravidarum kız kardeşiniz gibi aile bireylerinizde yaşandıysa,
  • Daha önceki bir hamileliğiniz sırasında olduysa; gebelikte hastaneye yatacak kadar şiddetli bulantı kusma yaşama ihtimaliniz artar.

Hiperemezis gravidarum (gebelikte görülen şiddetli bulantı kusma) tanısı nasıl konur tedavisi nedir?

Hiperemezis gravidarumu teşhis etmek, belirti ve semptomlarınıza dayanır. Doktorunuz hiperemezis gravidarumunuz olduğundan şüphelenirse, idrar veya kan testleri de isteyebilir.Eğer destek tedaviye ihtiyacınız olduğuna karar verirse hastaneye yatış önerilir.

Hiperemezis gravidarumu tedavi etmek için hastanede tedavi görmeniz gerekebilir ve aşağıda sayılan tedavileri almanız gerekebilir:

• Sıvı açığını kapatmak için damar yoluyla serumlar (intravenöz veya IV),
  • Bulantı önleyici ilaçlar (antiemetikler),
  • Kortikosteroid ilaçlar,
  • Antihistaminikler.

Gebelik Bulantı Kusmasının Evde Tedavisi

Orta ila şiddetli sabah bulantıları için aşağıdakiler önerilir:

• B6 vitamini takviyeleri (piridoksin),
  • Zencefil gibi doğal ilaçlar,
  • Doktorunuzun reçete ettiği bulantı önleyici ilaçlar,
  • Tuzlu kraker veya tuzlu ayran, soda.

Şikayetleriniz vücudun suyunun azalmasına(dehidrasyona) neden olacak kadar şiddetliyse su, ayran soda benzeri ekstra sıvılar alın.Eğer bu sıvılarıda içemiyorsanız doktorunuzu arayarak hastanede yatmanız gerekip gerekmediği konusunda bilgi alabilirsiniz.

Aşağıda bulantı kusma konusunda yardımcı olacak önerileri uygulayabilirsiniz. Bunlar;

• Üç büyük öğün yerine beş veya altı küçük öğün yiyin. Ama aç karnına almayın.
  • Düzenli olarak multivitamin alın. Bulantı kusma şikayetlerinizin olduğu dönemde kullandığınız vitaminin içinde demir olmaması daha iyi olur. Çünkü demir bulantınızı arttırabilir.
  • Midenizi bulandıran kokulardan kaçının.
  • Midenizi bastırmak için yataktan kalkmadan önce tuzlu kraker, kuru ekmek veya kuru mısır gevreği yiyin.
  • Baharatlı ve yağlı yiyeceklerden kaçının.
  • Mide bulantısı hissettiğinizde pirinç, muz, tavuk suyu veya dondurma gibi sindirimi kolay yiyecekler yiyin.
  • Bol sıvı alın. Mide bulantısı hissettiğinde buz emilebilir ya da su içilebilir, açık çay ya da zencefilli çay veya soda gibi berrak gazlı içecekler içilebilir.
  • Kafein içeren içeceklerden uzak durun. Çikolata kafein içerdiği için çok fazla tüketmeyin.
  • Temiz hava al. Dışarı çıkın ve yürüyüşe çıkın ya da bir pencere açıp temiz hava soluyun.
  • Kustuktan sonra ağzınızı çalkalayın. Bu, midenizdeki asidin dişlerinize zarar vermesini önleyecektir. Daha fazla korumak için durulamadan önce bir bardak suya karbonat da ekleyebilirsiniz.
  • Cildinize belirli noktalarda kıl kadar ince iğnelerin sokulduğu bir yöntem olan akupunktur da semptomları hafifletebilir.
  • Bitkisel zencefil takviyeleri mide bulantısını hafifletebilir. Çoğu bilimsel çalışma zencefilin güvenli olduğunu gösteriyor, ancak almadan önce yine de doktorunuzla konuşun.
  • Bazı kadınlar lavanta gibi sakinleştirici kokularda bulunan uçucu yağlarla rahatlama bulur.